adios - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Marijke - WaarBenJij.nu adios - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Marijke - WaarBenJij.nu

adios

Blijf op de hoogte en volg Marijke

21 Februari 2014 | Spanje, Salamanca

Hola, daar ben ik weer! maak je klaar want hier komt een mega verhaal over afgelopen week.

Vorige week zaterdag waren we met de ESN organisatie ding naar Valladolid gegaan. Daar hadden we eerst een uur vrij, dus hadden we ergens koffie gedronken. Daarna was er een gids in de bus en zijn we langs gebouwen gereden, later ook nog lopend met overal uitleg van de gids. In het begin geprobeerd om te luisteren, maar op het eind had ik er geen concentratie meer voor. Wel allemaal heel goed geregeld dus! Teruggekomen op het plaza mayor hadden we wat tijd om wat tapas te eten en er was een groepsfoto gemaakt. Valladolid is sws minder mooi en heeft minder monumenten dan Salamanca, maar het was leuk om er te zijn geweest en de stad te hebben gezien. We zijn toen doorgereden naar een shoppingcentrum en we kwamen daar aan tijdens de siësta, dus in de primark was het rustig, heel chill ;). van 3-8 de tijd gehad om te shoppen. heb 2 truitjes, sokken en voor de rest meer handige spulletjes gekocht, zoals make-up remover. Daar pizza gegeten en weer terug gereden naar Salamanca. Lekker geslapen in de bus net als op de heenweg. Daardoor hadden Liv Amandine en ik nog wel energie om uit te gaan. Helaas waren er niet heel veel mensen, dus zijn we heel sneaky een groep spanjaarden gevolgd. We kwamen toen in een straatje met veel kleine barretjes, vol met Spanjaarden, maar in de meeste werd alleen maar rock gedraaid dus toen hebben we bij Gatsby (normale kroeg) een biertje gedronken en daarna naar huis gegaan.

Ik ben met Amandine begonnen met hardlopen, 3x in de week, want ja moeten toch wel iets doen om de vetjes van de tapas (en alcohol) te verbranden. dus dat hebben we zondag ochtend eerst gedaan. Na het douchen hadden we een oreo taart gemaakt, was jammie. Later met Raquel en Liv een koffie en een donut gehaald en opgegeten/gedronken op Plaza Mayor, lekker in de zon! Op zondag zijn alle winkels dicht, wat echt vervelend is. best raar want dat was eerst ook in Nederland maar ben er al zo aan gewend dat ik steeds vergeet dat we eerder eten moeten kopen. Er is een kleine supermarkt die wel open is op zondag, dus was ik daar even heen geweest met Raquel. 's avonds zijn we naar de bios geweest met huisgenootjes en anna. Alles is nagesynchroniseerd dus af en toe begreep ik het niet, maar was niet zo erg. de film was al lachwekkend genoeg door vliegende paarden en andere rare onzin haha.

Maandag begonnen de colleges weer "jeehj", gelukkig rustig inkomen op maandag want we hebben dan alleen van 12-2 psicologia social. Dit vak gaat een beetje over relaties tussen mensen. Na college ben ik met Amandine naar de winkelstraat gegaan, want ik had een jurk op de h&m site gezien die ik wilde hebben en die hadden ze gelukkig. maatje groter was iets beter geweest, maar geeft niet want zou en moest m hebben :) Toen was ik heel blij. We hadden nog een ijsje gehaald en op plaza mayor weer in de zon (jeehj zon) gezeten. Ik had in de eerste week het boek the hungergames in het spaans gekocht 'los juegos del hambre', daar heb ik wat van gelezen. maar ik wil dan weten wat er precies staat, dus moet heel veel woorden opzoeken. was na bijna een uur klaar met 2 bladzijdes haha! dus dat was weer genoeg voor die dag. Even uitgerust met een gewone engelse film, Anna Karenina en superpoly (gewoon de goedkope versie van monopoly) gespeeld met de huisgenootjes.

Dinsdag een paar uur eerder uit bed gegaan om te kunnen hardlopen (geloof je toch bijna niet?!). Daarna hadden we een afspraak bij het secretariaat om ons in te schrijven voor de colleges. Ze zeggen altijd dat Spanjaarden te laat zijn en we dachten dat dat wel meeviel want de leraren/leraressen zijn eigenlijk altijd wel op tijd bij de colleges, maar pff die vrouw van het secretariaat houdt de naam hoog. Maar nu zijn we wel officieel salamancaanse studentjes inclusief pasje, maar die moesten we eerst ophalen bij international office. we hadden een uur later college dus moesten snel lopen (international office ligt helaas ongeveer 20 minuten lopen vanaf de uni). Toen hadden we een uur werkgroep van psicologia social en er bleken ineens veel meer Erasmus studenten in onze klas te zitten. gelukkig, waren we dus niet meer de enige. De opdracht had iets met woordgrappen te maken, dus was vet lastig voor ons maar de spanjaarden gingen ons helpen. Thuis middag gegeten en daarna nog anderhalf uur college gehad. Desarrollo de Recursos Humanos, is soort van human resource management. Wordt gegeven door een man en die praat heel langzaam dus goed te verstaan, en cultura digital, dat gaat over media en computerprogramma's zoals photoshop. Dit wordt gegeven door een vrouw, vrouwen praten sws sneller dan mannen, dus af en toe wel goed te volgen maar soms gaat het echt te snel. Na de colleges boodschappen gedaan, die echt loeizwaar waren. We waren ook nog eens naar de Carrefour gegaan want die is groter maar wel verder weg en hadden ook water gekocht, dus toen we eindelijk thuis waren vielen onze vingers eraf van de tassen dragen en onze benen van al het lopen de hele dag. We hebben toen 's avonds ook niks actiefs meer gedaan en lekker gechilld.

Als modelleerlingen zijn we de woensdag van 9-21h op de universiteit geweest. pff wat een dag. eerste uur hadden we géneros audiovisuales, dat gaat over verschillende genres. en daarna hadden we 2 uur werkcollege van dat vak. de klas werd opgesplitst in 2 groepen en elke groep kreeg een camera mee en moesten shots maken. Het is een 3e jaars vak dus die mensen hadden allemaal al ervaring met die cameras enzo, dus we hebben niet veel geholpen haha. Helaas was deze groep vol en moeten we dit college voortaan volgen op donderdag van 18-20u, lekker laat. en wel jammer want we hadden net een beetje contact gelegd met die mensen. Een Spanjaard die bij ons in het groepje zat had in Nijmegen gestudeerd voor een jaar dus daar hadden we eigenlijk vooral mee zitten praten. Hij is ook denk ik de enige spanjaard die mijn naam uit kan spreken. ja, mijn naam is mega moeilijk, en niet alleen voor spanjaarden maar eigenlijk voor mensen uit alle landen, behalve belgie (alleen het vlaamse deel) en duitsland. In spanje spreken ze de j uit als een g, dus bij deze, aangenaam ik ben marigke, of maraica. We hadden in een tussenuur op een bankje gezeten in de uni. toen liepen 2 Turkse meisjes langs, die hadden we al een x eerder ontmoet. zij kunnen geen spaans en gebrekkig engels (inderdaad, wat doe je hier haha) ze wilde ook graag generos audiovisuales volgen en wilde aan de leraar vragen wat ze konden doen voor examens. Maar nog leuker was, dat de leraar geen engels sprak. Toen heb ik, ja ik, voor tolk gespeeld voor de leraar en de meisjes. Ze wilden daarna samen iets doen ofzo, maar ooh wat jammer we hadden college haha. Empresa audiovisual gaat over soorten bedrijven en dan gericht op de audiovisuele sector, dus tv radio enzo. Die vrouw heeft een beetje een accent, waardoor het soms moeilijk te verstaan is. Hierna weer een tussenuur want dan is het siësta en doen de spanjaarden lekker niks, dus wij ook niet. Hierna hadden we nog anderhalf uur werkcollege van cultura digital. We stonden met essie, meisje uit finland, te wachten bij het lokaal, net als vorige week. maar het college was ergens anders, dus toen waren we wat te laat. de week ervoor dachten we gewoon dat het college niet doorging, maar dat was dus blijkbaar wel maar in een ander lokaal haha oepsie. We moesten iets van een logo maken met photoshop om te leren werken met het programma, dat was best leuk om te doen. Hierna moesten we nog anderhalf uur wachten, want er was iets van een verplichte bijeenkomst, wat eigenlijk super nutteloos voor ons was want het ging over banen die je kon gaan doen na de studie, maarja normaal volgen wij die vakken niet. Wel apart was dat de leraren steeds werden voorgesteld voordat ze een praatje gingen houden en als ze een grapje maakte ging iedereen klappen, alsof ze een beetje heilig waren ofzo. maar in de colleges doen die leerlingen alsof ze gewoon vrienden zijn met die docenten. praten overal doorheen en houden allemaal discussies met hun (dan praten ze echt vet snel, het enige wat ik een keer kon verstaan was dat een jongen zei van wat is jou probleem haha) Je merkt ook echt als je een eerstejaars vak volgt, want dan lijkt het wel alsof je weer op de middelbare school zit. die praten echt de hele tijd en de docent doet alsof er niks aan de hand is. Veel van de eerstejaars komen ook in een trainingspak naar school, misschien komt dat doordat ze op de middelbare school (of basisschool ik weet niet precies) uniformen aan moeten, maar dat zijn dus ook trainingsbroeken. zeer charmant.

Gisteren van 10-11 werkgroep van empresa audiovisual gehad. daarvoor hadden we een opdracht moeten voorbereiden, maar bij ons waren de vakken nog niet te zien op studium (soort blackboard) dus hadden we de opdracht niet. Voor me zat een meisje alles op haar laptop te typen dus heb eigenlijk heel het college dingen van haar over zitten schrijven. Na dat college zijn we weer naar het secretariaat gegaan om die vakken te regelen. Weer een uur wachten op die vrouw en helaas kon ze ons niet eens helpen. hebben alle docenten moeten mailen en nu zijn de vakken wel te zien op studium. Thuis middag gegeten en aflevering gossip girl gezien. We hebben ook kaartjes gehaald voor Carnaval de Torres. Dan gaan allemaal stieren door de straten rennen en gaan mensen verkleed daarheen om te kijken/mee rennen (wat ik dus zeker niet ga doen. rennen niet, verkleden wel), daarna is er ook nog een echt stierengevecht 'show', waar we ook heen gaan. We moesten daarna weer terug naar de uni want hadden nog 2 uur desarrollo de recursos humanos. 's avonds was er een feest in cum laude, dus kamen anna, laura, rosa en mao naar ons huis voor het uitgaan. anna kende we als enige al wel. Laura was leuk. rosa en mao minder, maar het was echt super gezellig, ook in de cum laude. Daar mocht ik vandaag nog de hele dag tot een half uur geleden van genieten. had toch uiteindelijk maar een paracetamol gepakt. Onze buren vonden ons feestje jammer genoeg niet zo leuk, want die gingen rond 12/1 uur tegen de muur kloppen haha, nouja payback voor de overlast die zij laatst maakten met hun krakend bed en gekreun (heel dit gebouw is super gehorig, ja ze hadden seks)

Werd vandaag om 12 uur wakker, tot 4 in bed gelegen. had gossip girl gekeken en geskyped met paul (Skype ik bijna elke dag wel mee). Later heb ik met anna laura liv raquel en amandine ergens koffie gedronken en hebben we daarna in winkels gekeken voor verkleedkleren om te dragen bij de carnaval de torres. Met hoop op happyer worden (minder hoofdpijn en minder misselijkheid) een happy meal gegeten, wat jammer genoeg niet hielp, maar wel een mooie lego beker voor bij de happymealspeeltjesverzameling. niet dat we elke week daarheen gaan hoor haha, dit was de 2e x en de vorige keer had ik een furby gehad, jeehj. heb ook nog met papa mama opa en eveline geskyped. nu lig ik te chillen in bed met Amandine en ben al iets van anderhalf uur bezig geweest met dit verhaal te typen dus nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte en ben ik weer klaar voor een tijdje ;)

Byeeeeee xxxxxxx